Сервісом Bitlex було розглянуто Ваше звернення та повідомляється таке.
Без попередження може проводитися лише такий вид податкової перевірки, як фактична перевірка.
Така перевірка здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, тобто у магазині тютюново-алкогольних виробів.
При цьому контролюючий орган перевіряє дотримання норм законодавства з питань:
1) регулювання обігу готівки;
2) порядку здійснення розрахункових операцій;
3) ведення касових операцій
4) наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів;
5) укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
До початку перевірки представник податкової інспекції зобов’язаний вручити під розписку копію відповідного документа, який підтверджує наявність підстав для перевірки. Таким документом є рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформлене наказом. Особа, що здійснює перевірку, має право вручити копію цього рішення як безпосередньо платнику податків, так і його уповноваженому представнику або особам, які фактично проводять розрахункові операції.
Крім того, представник контролюючого органу повинен обов’язково пред’явити такі документи:
Непред’явлення зазначених документів є підставою для недопущення представників податкового органу до проведення фактичної перевірки.
Контролюючий орган може провести фактичну перевірку лише за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів;
2) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
3) письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;
4) неподання суб'єктом господарювання в установлений законом строк обов'язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками;
5) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
6) у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (в цьому випадку перевірка проводиться не пізніше 12 місяців з дати складання акта за результатами попередньої перевірки);
7) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації.
При проведенні фактичної перевірки податковий орган має такі права:
1) якщо перевірка проводиться з питань дотримання порядку здійснення розрахункових операцій та ведення касових операцій, то посадова особа контролюючого органу перед початком фактичної перевірки має право провести контрольну розрахункову операцію;
2) якщо перевіряється дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), у тому числі тим, яким установлено випробування, то представник контролюючого органу може перевіряти наявність належного оформлення трудових відносин, з'ясовувати питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. Для з'ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо);
3) посадова особа податкової інспекції може проводити хронометраж господарських операцій. За результатами хронометражу складається довідка, яка підписується посадовими особами контролюючого органу та посадовими особами суб'єкта господарювання або його представника та/або особами, що фактично здійснюють господарські операції;
4) орган перевірки може запитувати та вивчати первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов’язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства;
5) контролюючий орган має право перевіряти документи, що посвідчують особу, а також документи, що підтверджують посаду посадових осіб та/або осіб, які фактично здійснюють розрахункові операції;
6) представник податкової інспекції може вимагати проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки;
7) орган перевірки може вимагати від посадових або службових осіб платника податків залучення повноважних осіб для спільного з працівниками контролюючого органу зняття показань внутрішніх та зовнішніх лічильників, якими обладнані технічні пристрої, що використовуються у процесі провадження діяльності;
8) контролюючому органу надається право доступу до територій, приміщень (крім житла громадян) та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування та/або можуть бути джерелом погашення податкового боргу;
9) посадова особа контролюючого органу може вимагати усунення виявлених порушень законодавства;
10) представник податкової інспекції має право користуватися у службових справах засобами зв’язку, що належать платникам податків, з їх дозволу або з дозволу посадових осіб таких платників;
11) контролюючий орган має право залучати у разі потреби фахівців, експертів та перекладачів.
Фактична перевірка може проводитися лише за наявності двох і більше посадових осіб контролюючого органу у присутності посадових осіб суб'єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції.
При проведенні перевірки посадові особи контролюючого органу не мають права вимагати у платника податків отримувати витяг з відповідного реєстру про взяття такого платника податків на облік.
Контролюючий орган має право проводити перевірку не довше 10 діб. Цей строк може бути продовжений за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не більш як на 5 діб.
Підставами для подовження строку перевірки є:
За результатами фактичної перевірки складається один із таких документів:
Представник податкового органу має право вимагати у платника податків або його законного представника підписати акт (довідку). У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов'язаний підписати такий документ із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо протягом 5 робочих днів.
Отже, у разі якщо орган податкової інспекції з’явиться до магазину без попередження з метою проведення перевірки, Вам необхідно спочатку переконатися у законності таких дій. Зокрема, потрібно перевірити наявність і належне оформлення (з усіма реквізитами) наказу про проведення перевірки, відповідне направлення на проведення перевірки та службове посвідчення особи. Крім того, обов’язково необхідно з’ясувати підставу для проведення перевірки. Якщо документація буде оформлена належним чином, тоді фактична перевірка може бути розпочата. При цьому посадові особи контролюючого органу, що здійснюють перевірку, мають права, описані вище.
Можливо, Вас зацікавлять такі консультації: